Feiret 140 år på skinner – men ingen løfter om dobbeltspor fra ministeren

Time-ordfører, Reinert Kverneland, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, varaordfører i Klepp Torbjørn Hovland og Hå-ordfører Jonas Skrettingland, feiret Jærbanens 140 års jubileum lørdag kveld. Foto: Sonia Drivdal Patella

I 140 år har Jærbanen fraktet folk fra Stavanger i nord til Egersund i sør. I kveld feiret de jubileet ved å kjøre samme rute som den første turen i 1878. Den største snakkisen var likevel om det blir dobbeltspor mellom Sandnes og Egersund.

Jærbladet
Jærbladet AS

Publisert:

Sist oppdatert: 25.02.2018 kl 10:51

Korpsmusikk spilt av Jernbanens musikkorps fyller perrongen i Stavanger lørdag ettermiddag. Politikere og gjester ønskes velkommen av arrangører ikledd gammeldagse uniformer. Anledningen er 140 års-jubileet til Jærbanen, og det skal feires med brask og bram.

Jan Ivar Peterson, Signe Dahlstrøm og Lisbeth Nodland, ønsket gjestene velkomne i gammeldagse kostymer. Foto: Sonia Drivdal Patella

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var blant gjestene under kveldens markering. Et av spørsmålene han måtte svare på, var om det blir dobbeltspor mellom Sandnes og Egersund i nær fremtid.

– I nasjonal transportplan som vi har lagt frem til 2029, er det ikke satt av penger til å påbegynne bygging av dobbeltsporet. Arbeidet med dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø er viktig, men det vil nok bli noen år frem i tid. Først og fremst har vi satt av 150 millioner kroner til å planlegge denne traseen, sier Solvik-Olsen.

– For dårlig

Jonas Skrettingland, ordfører i Hå kommune, har vært en av pådriverne til dobbeltsporet. Han blir svært skuffet når han hører Solvik-Olsens svar.

– Det tenker jeg at er for dårlig. Folketallet vokser kraftig i Hå, og flere og flere bruker jærbanen for å komme seg blant annet til jobb. Derfor er det viktig at vi kan tilby et godt togtilbud, slik at folk kan la bilen stå hjemme, sier Skrettingland.

Time-ordfører Reinert Kverneland forteller at de vil stå på, og gjøre det de kan for at utvidelsen av Jærbanen påbegynnes så tidlig som mulig. Men først av alt må det planlegges.

– Det viktigste er at vi starter å planlegge tidlig. Vi hadde vel heller ikke regnet med at byggingen kom til å skje før om ti til 15 år likevel. Men vi vil gjøre det vi kan for å redusere bruken av bil i trafikken, sier Kverneland.

Torbjørn Hovland, varaordfører i Klepp kommune, mener det er viktigste nå er å starte planleggingen.

– Ti år kommer til å gå fort, sier Hovland.

Dag Brekkan, markeds- og kommunikasjonssjef i NSB sør, mener det er alfa omega at dobbeltsporet kommer i stand så fort som mulig. Foto: Sonia Drivdal Patella

Alfa omega med dobbeltspor

Dag Brekkan, markeds- og kommunikasjonssjef i NSB sør, var blant arrangørene av 140 års-jubileet til Jærbanen. Lørdag kveld markerte de også 140 års-jubileet til Grand hotell i Egersund, som kunne starte opp samme år, nettopp på grunn av Jærbanen. Da Brekkan fikk en telefon fra hotelldirektør Geir Sølve Hebnes Sleveland om å slå sammen de to jubileene, brukte han cirka ti sekunder på å takke ja.

– Jærbanen har betydd enormt mye for nærings- og bostedsutviklingen i regionen. Hvert år reiser 3,7 millioner mennesker med Jærbanen. Det er dette vi feirer i kveld, og som vi har gledet oss til så lenge til, sier Brekkan.

Det er ingen tvil om at den 75 kilometer lange Jærbanen har spilt en viktig rolle for lokalsamfunnet på Jæren. Den har blant annet æren for at store deler av sørfylket stadig kom tettere sammen, og at tettsted vokste til der de er i dag. Men for at denne utviklingen skal fortsette, mener Brekkan at et dobbeltsporet må på plass.

– Det er alfa omega for at Jærbanen skal vokse ytterligere og få flere til å velge kollektivtrafikk, sier markeds- og kommunikasjonssjefen.

Reprise fra åpningsturen

Første del av jubileumsfesten foregikk på toget. Konferansier Johan Aakre tok imot ordførerne og intervjuet dem gjennom hele togturen. Lørdagens togtur var en real reprise fra åpningsturen for 140 år siden. Også den gangen kom de forskjellige ordførerne på toget fra sin stasjon. Den historiske togturen startet i Stavanger før toget tøffet videre til endestasjonen i Egersund. Der startet andre del av feiringen på Grand hotell.

I løpet av togturen diskuterte Aakre og politikerne viktigheten av Jærbanen og hvilken posisjon de ønsker at den skal ha i fremtiden.

– Jærbanen har formet det som er Jæren i dag, spesielt Hå kommune. Tettstedene våre har jo vokst til nettopp rundt stasjonsområdene, sier Hå-ordføreren.

Også Solvik-Olsen har hatt god nytte av toglinja som stod ferdig i 1878.

– Da jeg gikk på videregående skole i Stavanger, ble det mye lekselesing på toget mens jeg pendlet fra hjembyen min Bryne, sier samferdselsministeren.

Siste stasjon på togturen var Egersund. Der ventet Mandssangerne som ønsket gjestene velkomne med korsang. Akkurat slik de gjorde på Jærbanens første tur 27. februar 1878. Foto: Sonia Drivdal Patella

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...