Frustrerte togpendlere føler seg ført bak lyset av Bane Nor

I åtte år på rad har folk måttet ta bussen fordi toglinjene har vært stengt. Dette bildet er tatt sommeren 2017. Foto: Sonia Drivdal Patella

De siste åtte somrene har Bane Nor periodevis holdt Jærbanen stengt. Nå viser det seg at «buss for tog» noen ganger har blitt gjennomført uten at Bane Nor har utført planlagt arbeid.

Jærbladet
Jærbladet AS

Publisert:

Det faktum at NSB har gjennomført løsningen med buss for tog over flere uker i sommerhalvåret irriterer mange som benytter seg av offentlig transport. Om det er norsk rekord med åtte år på rad vites ikke, men opplysninger Sandnesposten sitter på forteller at de stengte periodene ikke alltid har blitt benyttet effektivt.

Områdesjef Stian Wesøy i Bane Nor bekrefter at det har vært tilfeller av at de ikke har gjennomført planlagt arbeid mens Jærbanen har vært stengt.

Uvisst omfang

– Det har vært enkelttilfeller der Bane Nor har gitt beskjed om at vi dessverre ikke klarer oppstart av arbeid på den planlagte datoen. Beskjeden blir formidlet til transportselskapene. NSB, som kjører persontog, trenger kontinuitet og må ha beskjed minimum 13 uker i forveien om noen av rutene skal endres. Dette på grunn av billettsystemer og informasjon som er gitt ut til kundene. Dersom NSB får senere beskjed velger de ofte å gjennomføre den fastlagte avvikshåndteringen, sier Wesøy.

Områdesjefen for avdeling Sør vet ikke nøyaktig hvor mange slike tilfeller som finnes blant de åtte årene Jærbanen har blitt holdt stengt i sommermånedene.

– Det vil være for omfattende å gå åtte år tilbake i tid på dette, men som ved alle prosjekter kan det dessverre inntreffe omstendigheter hvor man må reversere planlagt arbeid i siste liten. Dette prøver vi etter beste evne å unngå da det er svært ressurs- og kostnadskrevende, understreker Wesøy.

– Når det er sagt har ikke jernbanen i Rogaland vært stengt bare på grunn av vedlikehold. Vi har også ferdigstilt nytt strømforsyningsanlegg og signalanlegg mellom Egersund og Stavanger.

– Nok er nok

Lederen for pendlerforeningen på Jærbanen, Joakim Grude, sier alle stansene i togtrafikken vitner om dårlig planlegging.

– Det er noen som rett og slett ikke gjør jobben sin. Jeg kjenner også til at det finnes intern frustrasjon blant ansatte i Bane Nor og NSB som følge av det mange mener er mangel på styring, forteller Grude.

– Stengningene er dessverre blitt en endeløs historie. Jeg venter ennå på den dagen de serverer kake på alle holdeplassene med beskjed om at alt arbeid er ferdig. Det har jeg til gode å oppleve.

Leder for pendlerforeningen på Jærbanen, Joakim Grude, synes alle stansene i togtrafikken vitner om dårlig planlegging. Foto: Ole Kristian Larsen, Dalane Tidende

En ting er utbedringene mellom Moi og Egersund, men når det gjelder Jærbanen har lederen for pendlerforeningen og togreisende fått nok.

– Det begynner for alvor å tære på. Nok er nok. Folk har utvist enorm tålmodighet, men når det gjelder Jærbanen er velviljen blant pendlerne over. Vi trodde det var over i fjor sommer, men så kom høsten med nye brudd. Det førte til at mange nok en gang måtte ta i bruk bil eller finne andre midlertidige løsninger, sier Grude.

Uforutsette omstendigheter

Enkelte årsaker til hindring i gjennomføringen av planlagt arbeid skyldes ytre faktorer som ingen er herre over.

– Tross nøye planlegging av brudd, kan det også oppstå situasjoner som gjør at arbeidet likevel ikke går som det skal. Det kan skje at arbeidsmaskiner havarerer, og det kan oppstå forsinkelser på grunn av forsinkede tog. Værforholdene kan føre til at arbeidet må utsettes. I fjor sommer regnet det så mye i Rogaland at helikopterflyging av master mellom Moi og Egersund måtte avlyses flere dager, poengterer Stian Wesøy.

– Vi forsøker da å sette mannskapene til å gjøre andre ting. Et annet eksempel var i oktober da flommen i Kristiansand gjorde at strekningen øst for Kristiansand ble stengt en uke. Fordi arbeidsmaskiner befant seg på «feil side», ble ett prosjekt på Jæren utsatt, og mye planlagt vedlikeholdsarbeid forskjøvet, sier han.

Kjører som planlagt i sommer

Områdesjefen i Bane Nor sier at det ikke foreligger planer om full stengning av Jærbanen kommende sommer. Noen dager må folk likevel holde øynene oppe for endringer i kjørerutene til NSB.

– Det blir ikke sommerstengning av Jærbanen i år, men en del helger og høytider vil det bli kjørt «buss for tog», ettersom det arbeides med et nytt strømforsyningsanlegg mellom Moi og Egersund, opplyser Wesøy.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...