Kjell Arild var langt nede, men så fikk han en glimrende idé som nå brer om seg

GÅR OG GÅR:
For å motivere seg selv og andre, har Kjell Arild Ueland (t.h.) og Lars Zachariassen dratt i gang prosjekte «1 million skritt», som i første omgang varer fram til 10. april. Foto: Trude Håland

For at nyttårsforsettet om å komme i bedre fysisk form ikke skulle ende som så ofte før, fikk Kjell Arild Ueland en idé.

Jærbladet
Jærbladet AS

Publisert:

Sist oppdatert: 02.01.2018 kl 16:22

Ja, du leste riktig. Fra 1. januar og fram til 10. april skal 48-åringen fra Bryne gå én million skritt, og han vil ha flest mulig med på laget. Drøyt tre måneder der du daglig setter fokus på egen helse, med en målsetting som er overkommelig. Bryter du ned millionen, handler det i snitt om å ta 10 000 skritt hver dag. Det er helt i tråd med Helsedirektoratets anbefaling og retningslinjer fra Verdens Helseorganisasjon (WHO).

Møtte veggen

Med andre ord, et ambisiøst, men likevel overkommelig mål og noe å strekke seg etter. Ueland smiler forsiktig. Han har ingenting i mot å prate åpent ut om ei vanskelig tid.

Det har vært mange tøffe tak før han for to dager siden, på første juledag, sendte en sms til treningsblogger Lars Zachariassen. Han var lei av brutte løfter mot seg selv. Lei av å møte skuffelsene tre uker, kanskje fire uker ut i et nytt år. Gang på gang. Det var mål om å gå ned i vekt, drikke mindre Pepsi Max, spise mer fisk og grønnsaker. En gang holdt han ut til februar, så var det tilbake til den gamle tralten.

I høst toppet det seg. Pollestad hadde null reserver å gå på, etter flere år med en altfor hektisk hverdag. Gradvis ble strikken tøyd lengre og lengre. Til slutt kunne den ikke strekkes lengre.

– I august møtte jeg den berømte veggen og ble sykmeldt. Jeg hadde levd et hektisk liv, med høye forventninger til meg selv om å levere på alle plan. I tillegg sliter jeg med diabetes, som jeg har hatt siden 12-årsalderen. De siste årene har sykdommen vært mer krevende å leve med, men det ignorerte jeg bare. Jeg hadde ingenting overskudd igjen, sier han ærlig og viser fram fingre med utallige stikk etter blodsukkermåling.

Foto: Trude Håland

Ueland tok da kontakt med Zachariassen, som er fysioterapeut av yrke og nå jobber med livsstilsendringer.

- Kjell Arild kom til meg primært for å få hjelp til et mer aktivt liv. Han hadde fått beskjed om at kropp og psyke ikke lengre orket mer og var flau, skamfull og deprimert. Faren for å bli uføretrygdet hang som mørk sky over hodet, sier Zachariassen.

Må trene for å overleve

Etter hvert kom Ueland seg noen lunde på beina, fikk den dytten han trengte for å gjøre noen endringer i livet. Han tok tak, både psykisk og fysisk. 48-åringen skal aldri vinne en gullmedalje i et stotr mesterskap, han jakter mer aktivitet i hverdagen. Kontinuitet. Gode rutiner.

- Han må rett og slett trene for å leve det livet han ønsker. For å få mer overskudd og reservekapasitet til å tåle det lille ekstra. Fysisk og psykisk helse henger sammen, understreker Zachariassen.

Løsningen for Ueland ble prosjekt «1 million skritt» , initiert av han selv med gode råd og hjelp fra Zachariassen.

Egen gruppe på Facebook er startet, og på bare ei uke har den over 1100 medlemmer. Her kan de som er med poste bilder og oppdatere, der hensikten er å motivere til å nå et felles mål. Også på Instagram har prosjektet blitt godt mottatt, med 520 følgere den siste uka. Nye relasjoner er etablert. Folk har omfavnet «skrittbølgen» akkurat slik de to håpet på; som et fellesprosjekt for bedre folkehelse. Selv om målstreken i første omgang er 10. april, er dette en utfordring som er tenkte vedvarende i 100 dager uavhengig av når i året du ønsker å starte på veien til et bedre liv.

Små endringer gir stor gevinst

Ved inngangen til et nytt år er det lett å tenke stort, at man skal gjøre enorme endringer. Zachariassen ber innstendig om å tone det hele ned.

- Små endringer utgjør store gevinster for den fysiske helsa, som igjen gir et mentalt overskudd.

- Du bygger opp en reservekapasitet som gjør deg bedre rustet til å ta fatt på dagligdagse gjøremål. For mange kan det være en utfodring når ting ellers butter imot, sier Zachariassen.

10 000 skritt om dagen det anbefalte aktivitetsnivået som er nok til blant annet å forebygge livsstilssykdommer. Det er vel og bra, tenker de fleste. Så var det den tida, da. For det tar vel lang tid å gå disse skrittene? Eller?

De fleste ligger på, selv med en «vanlig» kontorjobb og andre hverdagslige gjøremål, 3000-6000 skritt. Det betyr at man mangler 3-6 km for å få den daglige skrittdosen vel i havn. Selv om det er individuelt, kan man regne rundt 1250 skritt som én kilometer.

– For min del betyr det at jeg må ut å gå i en halvtime, men opptil 50 minutter hver dag for å komme i mål. Det er vel anvendt tid, sier Kjell Arild Ueland

Kjell Arild Ueland (t.v.) er full av pågangsmot, her sammen med Lars Zachariassen, fysioterapeut og treningsblogger. Foto: Trude Håland

Halvmaraton

Det kommer en pipelyd. Under genseren kommer en blodsukkermåler til syne. Ueland sjekker at insulinnivået ser greit ut. Han er fast bestemt på at sykdommen ikke skal bremse han framover. Han skal sakte, men sikkert jobbe seg fram mot sitt store mål for 2018. I november står det halvmaraton (3-sjøersløpet). Det har han greid to ganger tidligere. I år er målet mer ambisiøst.

– Tidsmessig har jeg fullført på to og en halv time, men denne gangen går jeg for gjennomsnittstiden.

– Og den er?

– 1.54. Men når jeg sier det høyt, føles det forpliktende. Jeg har troen.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...