Krangler om kvaliteten på bofellesskap for eldre

Styremedlemmene Ragnar Braut (fra venstre), Odd Meling og John Tranøy i sameiet Stakken i Klepp fortviler etter at utbedringer, deriblant innebygging av to heiser, av det ti år gamle bofellesskapet for eldre, har påført sameiet store ekstrautgifter. Foto: Håvard Ovesen

Sameiestyret i Stakken fortviler etter at det de mener er dårlig kvalitet påfører dem store ekstrautgifter. Utbyggeren Block Watne mener årsaken er mangelfullt vedlikehold.

Jærbladet
Jærbladet AS

Publisert:

Styret i det privateide bofellesskapet for eldre, Stakken i Klepp, er skuffet over Block Watne, som sto for byggingen og salget av prosjektet for ti år siden.

– Vi har slitt veldig mye med dem, sier Odd Meling.

– De har levert dårlige produkter, noe som gjør at vi sliter med store utlegg.

Heiskrangel

Han forteller at sameiet lenge slet med heisene. Blant annet måtte kompressorene som skulle åpne og lukke dørene stadig byttes ut, fordi at de ble ødelagt av regnet. Til slutt gikk det så langt at heisprodusenten ifølge styret nektet å ta videre service på dem før heisene ble kledd inne.

– Det viste seg at disse ikke var ute-, men inneheiser, sier John Tranøy.

Å kle de to heisene inne var omfattende arbeid. Mye ble tatt på dugnad. Styret anslår at verdien av arbeidet og materialene til slutt kom på 300.000 kroner. Ifølge styret avslo Block Watne å bidra. Egil Garvik, distriktssjefen i Block Watne, sier på sin side at de ikke fikk noen henvendelse om heisene i det hele tatt før etter at jobben var gjort.

– Vi har aldri fått reklamasjon på dem. Visstnok fikk vi en henvendelse, men det var først etter at de hadde utbedret, Garvik og viser til bustadoppføringslova.

Der står det blant annet at reklamasjoner må gjøres gjeldende innen rimelig tid fra forbrukeren oppdaget eller burde oppdaget mangelen, og ikke senere enn fem år etter overtakelsen. Videre har entreprenøren krav på selv å få utbedre mangelen. Garvik viser til at den aktuelle heisen ifølge brosjyren fra produsenten kan brukes både inne og ute, men sier at dette er noe de uansett ikke har vurdert.

Flere av bod-dørene i Stakken har begynt å trutne. Foto: Håvard Ovesen

– Forbrukeren må reklamere på en ting før han gjør utbedringer selv. Vi går ikke en gang inn i saken og vurderer om forbrukeren har gjort noe selv først. Der er loven klinkende klar, sier Garvik.

Store utgifter

Styret frykter flere utgifter i tiden som kommer. Flere av vinduene i det ti år gamle sameiet må nemlig byttes ut. Vinduskarmene er rett og slett råtne. Det ble oppdaget ved en tilfeldighet av en av beboerne. Da hun skulle vaske vinduet så hun at malingen flaket litt. Da hun undersøkte nærmere, oppdaget hun at vinduskarmen var så råtten at hun kunne stikke fingeren langt inn i den.

Styremedlemmet Ragnar Braut er tidligere byggmester. Han har målt fuktighetsgraden i flere av vinduskarmene i sameiet. Ideelt sett skal den ligge på mellom 13 og 18 prosent. De fleste han har målt, har ligget godt over dette. Enkelte har hatt en fuktighetsgrad på over 50 prosent.

– Det er bare malingen som holder dem sammen, sier Tranøy.

De har ikke sjekket alle vinduskarmene, så nøyaktig hvor mange som må byttes ut, vet de ikke, men at det er snakk om mange er det liten tvil om. Ifølge Braut vil hvert vindu koste minst 8000 kroner, inkludert arbeid. Regningen er det sameiet som må ta, ettersom Block Watnes garanti på vinduene ikke var på mer enn seks år. Men utgiftene stopper ikke der.

Rundt elleve boddører må skiftes ut, fordi de har begynt å gå i oppløsning. Styret mener det skyldes at de er laget av billig materiale.

– Dørene er laget av plater som er limt på et rammeverk, men limet har ikke holdt, og dermed har de begynt å trutne, sier Meling.

Ragnar Braut fastslår at fuktighetsprosenten er for høy. Foto: Håvard Ovesen

De anslår at det vil koste rundt 5000 kroner for hver boddør de bytter. Meling forteller at de prøvde å komme til en minnelig ordning med Block Watne, men at de ikke kom i mål.

– Dersom vi ikke gjør noe, blir det seende sjaskete ut, men skal vi ta alt vil det gå langt utenfor budsjettet vårt, sier Meling og forteller at sameiet allerede har økt månedsprisen fra 1000 til 1400 kroner, og frykter at de må øke den ytterligere.

De fleste som bor i Stakken er pensjonister. Nå håper styret at Block Watne i det minste kan levere materialene, så kan de heller ta på seg arbeidet.

– Har fulgt regelverket

Det er ikke særlig aktuelt, skal en tro distriktssjef Garvik. Han mener manglende vedlikehold har skylden.

– I denne saken har vi fulgt regelverket, bustadoppføringslova, reklamasjonsretten og de tingene der. Dersom nødvendig vedlikehold ikke har blitt gjort, faller ansvaret på eieren av produktet, sier han.

Garvik poengterer at alle partene har et felles lovverk å forholde seg til.

– Av og til hender det at en av partene ikke liker utfallet. Slik er det i mange saker, sier Garvik.

– Styret har foreslått at Block Watne kan levere materialene og så kan sameiet ta på seg arbeidet. Kan det være en løsning?

– Det tror jeg er helt uaktuelt. Vi har forholdt oss til bustadoppføringslova og reklamasjonsrettighetene. Blir ikke ting gjort til den tiden de skal, er saken klar, sier Garvik.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...