Nå vil ordførerne vrake firefeltsveien ved Bryne

Ordførerne i Klepp og Time ønsker å løse denne flaskehalsen ved Bryne sentrum på sikt, men mener det haster mer å få på plass en omkjøringsvei i andre enden av Frøylandsvatnet. Foto: Nils-Ove Støbakk

Omkjøringsvei ved Kvernaland/Orstad skal øverst på prioriteringslista igjen.

Jærbladet
Jærbladet AS

Publisert:

Sist oppdatert: 17.03.2018 kl 18:08

– Totalpakken ble altfor omfattende og altfor dyrt. Så vi begynner ikke på nytt, men vi skreller ned, sier Klepp-ordfører Ane Mari Braut Nese (H).

Det siste året har det vært mye debatt rundt den planlagte oppgraderingen av fylkesvei 44, selve hovedveien på Jæren. Statens vegvesen har blant annet lansert tanken om firefeltsvei forbi Bryne, noe som igjen førte til at det dukket opp flere forslag om både kort og lang omkjøringsvei.

Jordvern, naboer som frykter for husene sine, parkeringsplassen til kjøpesenteret M44 og flytting av Roslandsåna har vært aktuelle problemstillinger – men nå vil Braut Nese legge den ballen død.

En brautende firefeltsvei og stenging av haugevis med avkjørsler er ikke aktuelt, understreker hun.

– Vi har pekt på noen punkter med framkommelighet i området rundt Shell-stasjonen på Bryne. Så kommer det tilbake noe som er ti-gangen det vi ba om. Nå sier vi at dette ikke var det vi ba om.

Ordføreren mener at Statens vegvesen ikke har levert det som har blitt bestilt.

– Vi har fått råd av dem om ikke å gjøre for mye ut av fylkesvei 44, siden det kan gå ut over dobbeltsporet på Jærbanen. Vi vil ha strekningsvise tiltak for å ta flaskehalsene, så kommer de tilbake med noe som er enormt inngripende for trafikken og tar mye av økonomien. Det hele bare vokser og vokser. Vi kan ikke ha det sånn!

Utbyggingspakke Jæren

  • I oktober opphører innkrevingen til bompengepakken for Nord-Jæren, der Rogaland fylkeskommune og kommunene Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg og Klepp er med.
  • Kommunene på Nord-Jæren går videre med en ny bompakke, Bypakken, mens Klepp går ut.
  • Målet til Klepp, Time og Hå er å få på plass en framtidig jærsk bompakke øremerket til lokale utbyggingsprosjekter.
  • Minst én veistrekning må være ferdig regulert før de tre kommunene kan søke om å etablere en ny bomring.

Vil ta mer styring

Det har rett og slett vært mye fram og tilbake med den jærske bompakken de siste årene. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) innførte krav om at minst én veistrekning må være regulert før man kan søke om en bomring, i tillegg har usikkerheten rundt ny E39-trasé gjort at flere prosjekter har blitt satt delvis på vent.

Mens Randaberg, Sola, Stavanger og Sandnes innfører nye bomringer allerede til høsten, forsvinner de eksisterende bommene i Klepp kommune i oktober. Det betyr at Klepp, Time og Hå blir bomfritt til kommunene klarer å lande Utbyggingspakke Jæren – på godt og vondt.

På kort sikt betyr det at det blir billigere å reise internt i de tre kommunene enn i nabokommunene i nord, men det vil heller ikke bli satt i gang noen skikkelige oppgraderinger av lokale veiprosjekter på mange år.

Politikere og byråkrater har vært enige om å prioritere å regulere fylkesvei 44 og Buevegen først, siden dette i utgangspunktet var to relativt rimelige prosjekter som i mindre grad var påvirket av E39-diskusjonene. Nå stokkes kortene igjen.

– Vi ser at det er behov for å ta mer styring på bompakken. Fylkeskommunen har egentlig sagt at de tre jærkommunene skal få det som vi vil, sier Ane Mari Braut Nese.

Ønsker å utsette 44

Og det Klepp og Time vil, er det ingen tvil om. Øverst på ønskelista står omkjøringsvei ved Kvernaland/Orstad, for å avlaste tett trafikkerte fylkesvei 505 gjennom et område som blir stadig mer tettbygd.

– Time og Klepp er enige om å prøve å få til å få omkjøringsveien som første prosjekt, bekrefter Time-ordfører Reinert Kverneland (H).

– Tida har gått, så nå kan vi like så godt ta den først likevel. Så vil vi se hvor mye det avlaster fylkesvei 44 og komme tilbake til «44-en» etter hvert. Men vi ønsker ikke å gå i gang med fylkesvei 44 nå.

Må få avklart tverrforbindelsen

En av utfordringene med omkjøringsveien er at den henger på tverrforbindelsen mellom godsterminalen/Skjæveland (fylkesvei 44) og Bråstein (E39). Arbeidet pågår for fullt på traseen mellom Skjæveland og Foss-Eikeland, men for veien videre østover fra Foss-Eikeland er ingenting avklart.

Tre av traséalternativene går nord for Figgjoelva, mens to av alternativene går lenger sør. Og både Time og Klepp er veldig tydelige på at de ønsker veien så langt sørover som mulig, for å få den tett på omkjøringsveien.

– Jeg har bedt dem i flere år om å skjære ned fra fem to til traseer – en på nordsida og en på sørsida av elva. Så vil vi se på hvilke muligheter det er for å koble seg på traseene, forklarer Reinert Kverneland.

Foreløpig har Statens vegvesen fem ulike traseer for tverrforbindelsen mellom fylkesvei 505 og E39. Time-ordfører Reinert Kverneland ønsker å se bare to alternativ. (Illustrasjon: Bjarte Espedokken)

– Hvis det blir for tungvint, kommer folk til å kjøre gjennom Kvernaland likevel. Jeg kan ikke bygge en omkjøringsvei hvis jeg tror at folk flest ikke kommer til å bruke den, understreker Time-ordføreren.

– Vegvesenet sier at hvis vi legger tverrforbindelsen lenger sør, vil det bli mer trafikk. Og da sprenger vi krysset på Bråstein, slik at det blir lange køer for å komme inn på E39. Så det er et problem. Men vi må uansett finne ut hva de ulike alternativene koster.

«Feil» bompakke

Et annet problem er at tverrforbindelsen tilhører Bypakke Nord-Jæren, altså gigantprosjektet til nabokommunene litt lenger nord. Med enorme utbyggingsplaner og heftige kostnadsøkninger andre plasser i Stavanger-området, frykter ordførerne i Time og Klepp at denne veistubben blir nedprioritert.

– Så vi vil ta ansvar for tverrforbindelsen, for vi frykter at de andre skyver den langt ned på lista og ut i tid, sier Ane Mari Braut Nese.

– Det må i så fall være gitt at vi får de pengene som er satt av i nordpakken. Men vi trenger tverrforbindelsen for å kunne starte på omkjøringsveien, presiserer hun.

Får støtte fra Hå

For Hå kommune har det vært viktig å få med oppgradering av Buevegen og ny vei fra Brusand til Fuglestad i den jærske bompakken. Ordfører Jonas Skrettingland (KrF) bekrefter at disse prosjektene fortsatt er viktige for hans kommune. Samtidig understreker han at man ikke bare kan se på sin egen kommune, men må vurdere hva som er best for hele regionen.

– Og jeg også er betenkt over en så stor fylkesvei 44 som det har blitt foreslått. Den går over den beste matjorda som vi har, så prinsippet om å ha mer trafikk langs østsida av Frøylandsvatnet, det støtter jeg, sier Skrettingland.

Neste fredag, 23. mars, samles styringsgruppa for Utbyggingspakke Jæren til et nytt møte i fylkeshuset i Stavanger. Der håper de tre ordførerne at de får ny – og bedre – informasjon fra fylkeskommunen og Statens vegvesen.

– Vi er enige om at det viktigste er omkjøringsvei Kvernaland/Orstad. Men hvis det ikke går, må vi ta en pust i bakken og se hva vi skal gjøre nå, oppsummerer Reinert Kverneland.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...