Denne bilparken er unik i verdens-sammenheng

Arne Holme er den eneste i hele verden som har fire Buick serie 90 fra 1934.

Jærbladet
Jærbladet AS

Publisert:

Sist oppdatert: 12.04.2019 kl 10:00

– Det ble bare produsert 2000 eksemplarer av disse bilene. Og jeg har fire av dem, forteller Arne Holme.

Hjemme på Særheim, med utsikt både mot Kleppe og Bryne, har den pensjonerte legen en helt unik samling biler stående. Fire Buick 1934. En limousin, to sjusetere og en åpen åtteseter.

– I Sverige var det nesten ingen slike biler, men i Norge ble det solgt en del på grunn av stor motor som passet godt til bratte, norske veier, forteller veteranbilentusiasten.

Alle skal på veien

Buick-eventyret til Holme begynte i 1997. Da fikk han tak i åtteseteren, en gammel skyssbil fra Hardanger Haugastøl Billag. Bilen kom uten motor, med manglende karosseri bak og var generelt i laber forfatning.

– Jeg var lege i Eidfjord, så jeg ville ta vare på den gamle skyssbilen i bygda, forklarer han.

– Det har vært et kjempearbeid, og det tok elleve år å få den på veien, sier Holme, som kjøpte opp det han fant av delebiler for å få i stand den en gang så ærverdige skyssbilen.

– Så endte det opp med at jeg fikset opp delebilene også, smiler han.

Arne Holme trengte delebiler for å fikse denne gamle skyssbilen fra Hardanger. Etter hvert har han begynt å fikse opp delebilene også. Foto: Nils-Ove Støbakk

Den gamle skyssbilen har vært i årlig bruk de siste ti årene. Bilen har en åttesylindret motor på 5,6 liter. Dette var den største utgaven, så var det tre utgaver til av serie 90 som var litt mindre.

Foreløpig gjenstår det en del arbeid med de tre andre Buick-ene, men målet er at alle skal være kjørbare i løpet av året.

– Det er ikke sikkert at det går, men det er jo viktig å ha noe å strekke seg etter!

Kom til Stavanger med båt

Limousinen har også en interessant historie. Bilen tilhørte opprinnelig skipsreder Sigvald Bergesen.

– Denne kom til Stavanger med båten «Kong Haakon». Samtidig kom det en Buick serie 60 som ordfører Middelthon hadde. Den er restaurert av en kamerat av meg, forteller Holme.

Både limousinen og de to sjuseterne ble etter hvert brukt som rutebiler av Sola-Ruten.

– De kjørte fra Sola ytre vei, til Voll og tilbake. Og så tror jeg Martin Stangeland, som drev Sola-Ruten, brukte limousinen som orkesterbil. Det var jo en gild bil å kjøre, ler han.

Skipsreder Bergesen kjørte neppe denne bilen selv. – Det var forskjell på setene i slike biler. Det skulle være skinn der sjåføren satt, og velur baki, forteller Holme. Foto: Nils-Ove Støbakk

Henter inn hjelp ved behov

Å restaurere en veteranbil er en omstendelig prosess. Som regel må det meste overhales; motor, karosseri, interiør, elektrisk anlegg, lakkarbeid. Og det er mange små detaljer som er viktige å huske på. Holme gjør mye selv.

– I den grad jeg kan, i alle fall. Men er det spesialting, henter jeg inn ekspertise, understreker han, og bruker den ene sjuseteren som eksempel.

– Arild Osland på Bue har gjort en kjempejobb med karosseri og treverk, sier Holme – og viser fornøyd fram et «skjelett» som ligner mer og mer på en fiks ferdig bil.

Osland har gjort det meste med denne bilen fram til nå, men nå satser eieren på å gjøre ferdig resten selv. For han liker å pusle på med tekniske ting i ulike størrelser.

– Det begynte med vekkerklokker da jeg var liten. Det var ikke alltid de fungerte etter at jeg hadde satt dem sammen igjen, gliser han.

Nye dekk til bilene blir spesialbestilt fra USA. Delene ellers må Holme handle litt her og litt der.

– Det går mest på Ebay. Og det er veldig mye leting.

Gangster-bil

Arne Holme var sentral da Gammelbilens Venner i fjor åpnet bilmuseum på Særheim, rundt 500 meter lenger nord langs Postvegen. Han har tre biler og én motorsykkel stående der. En Marmon 1929, som tidligere har tilhørt Dronning Maud, en Douglas motorsykkel fra 1927, en 1916 Buick og en 1912 kanadiskprodusert Buick.

Hjemme på tunet er det, i tillegg til de fire Buick-ene fra 1934, flere gamle motorsykler og diverse veteranbiler. Blant annet en staselig Graham fra 1930. Det finnes én til slik bil i Norge.

– Den ble kalt for «gangster getaway car», ler han.

Bilen har fire gir framover, mens det var mest vanlig med tre gir på amerikanske biler.

– Denne er kjapp, understreker Holme, som har hatt Graham-en siden 2001.

Tre av bilene til Holme ble en stund brukt som rutebiler på Sola og Voll. Bilen du ser i bakgrunnen skal få tilbake logoen til Sola-Ruten i løpet av våren. Foto: Nils-Ove Støbakk

Håper å rekruttere yngre

Den spreke 77-åringen ble pensjonist i januar.

– Nå har jeg god tid – hvis helsa holder, sier Holme, som er usikker på om han vil omtale veteranbilinteressen som en lidenskap.

– Jeg har jo mange andre interesser også. Men jeg synes det er veldig viktig å ta vare på historien. Det er mye som går tapt på grunn av uforstand.

Han opplever i alle fall veteranbilmiljøet som sosialt, og reiser gjerne til USA en gang i året.

– Da reiser jeg til Hershey og Carlisle i Pennsylvania, for der er verdens største veteranbilmarked. Der treffer du folk som har deler og kontakter, og noen som kan lage ting som ellers er vanskelig å få tak i.

Holme legger ikke skjul på at det er høy snittalder i veteranbilmiljøet, men han håper at flere yngre vil melde seg på etter hvert.

– Vi har planer om å få til et verksted i kjelleren på museet. Målsettingen er at ungdommer kan være med og lære fra folk som har kunnskap, forteller han.

– Du blir kanskje ikke rik av denne hobbyen, men arbeidet med veteranbilene ser i alle fall ut til å gjøre deg lykkelig?

– Ja, og så kan du ha moro for pengene to ganger!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...