Anette (24) får betalt for å prøvekjøre og skrive om motorsykler

På Circuit de la Ribera fikk Anette Veggeberg god tid til å bli kjent med to forskjellige Yamaha-modeller. Foto: Yamaha

MC-jenta fra Lye trives best på to hjul.

Jærbladet
Jærbladet AS

Publisert:

Sist oppdatert: 11.03.2019 kl 12:23

– Jeg får faktisk frysninger når jeg ser på den videoen. Det var skamkjekt!

Anette Veggeberg fra Lye viser stolt fram en video hun har på mobiltelefonen sin. I begynnelsen av januar var Anette i Spania, på Circuit de la Ribera, like ved Valencia. Der testkjørte hun to forskjellige Yamaha-modeller; YZF-R125 og YZF-R3. Førstnevnte er en 125-kubikker, mens R3 har en motor på 300 kubikk.

– Når de forskjellige merkene lanserer en ny modell, vil de vise den fram. Da har MC-avisa mange folk rundt omkring i landet som liker ulike sykler, forteller hun.

Og det var altså på oppdrag for MC-avisa, Norges største motorsykkelmagasin, at motorsykkelentusiasten fra Lye ble sendt til Spania for å kjøre sykkel.

– Vi tok ut halv ni om morgenen og var tilbake på hotellet rundt fem på ettermiddagen. Så da var det kjøring hele dagen, smiler hun.

Bare to jenter

Begge Yamaha-modellene er «småsykler» som er beregnet på unge folk og pendlere. Anette og de andre testkjørerne kjørte en del i by, samt på landevei og bane.

– Alt var dekket av Yamaha. I tillegg fikk jeg betalt av MC-avisa for den artikkelen jeg skrev, forteller hun.

– Det er jo en drøm!

– Hvorfor ble akkurat du valgt ut til å teste disse motorsyklene?

– Det er i grunn det jeg lurer litt på selv, ler hun.

– Men jeg har jo vært litt i miljøet, og har blant annet kjørt supermotard. Så de har nok navnet mitt derfra.

Selv om stadig flere kvinner kjører motorsykkel, er miljøet fortsatt mannsdominert. I Spania var det totalt 24 testkjørere fra hele verden. To av dem var jenter.

– Det var en annen der. Hun er visst influenser og jobber med sosiale medier. Men hun snakket kun spansk, så jeg forstod ikke så mye, ler Anette.

– Ellers var det en del eldre ringrever som har god erfaring og har kjørt en del på bane.

24-åringen fra Lye trives godt i jobben som klargjører på Kverneland Bil. Foto: Nils-Ove Støbakk

MC-debut som seksåring

Både moren og faren har kjørt mye motorsykkel tidligere, og begge foreldrene ville at Anette også skulle prøve seg. Faren kjøpte crossykkel til henne da hun var cirka seks år gammel, men det ble ikke akkurat kjærlighet ved første blikk...

– Jeg falt og ble redd sykkelen, forklarer hun.

Så ble det MC-pause helt til Lye-jenta tok mopedlappen som 15-åring. Da kom interessen for fullt.

Først prøvde hun seg på crossykkel, før crosshjulene ble byttet ut med slicks (dekk uten mønster) og det ble kjøring på asfalt. Anette konkurrerte så i supermotard, en motorsykkelsport som kombinerer grenene motocross og roadracing. Supermotard kjøres på lukkede baner som består av rundt 70 prosent asfalt og 30 prosent grusunderlag.

Det ble et par år med konkurranser i Norge, Sverige, Danmark og Nederland, før karrieren ble lagt på hylla i 2016.

– Da hadde jeg en del motorproblemer. Det ble veldig dyrt, så jeg solgte sykkelen, forteller Anette.

Kjører sykkel for å slappe av

Motorsykkel-basillen ville ikke gi seg helt. I 2018 fikk Anette MC-lappen, nå kunne hun endelig kjøre større sykler på landeveien også.

– Men jeg er glad for at jeg har kjørt på bane først. Da vet jeg hvordan sykkelen reagerer, sier hun.

I fjor fikk hun låne en racingsykkel på 1000 kubikk, denne sesongen skal 24-åringen kjøre på sin egen sykkel; en Husqvarna 300 to-takt.

– Med sykkelen jeg har nå, kan jeg kjøre både på asfalt og grusveier. Det er et leketøy, smiler hun.

– Men Husqvarna? Produserer ikke de symaskiner, da?

– Ja, det er jo damenes maskin, ler Anette.

– Men de produserer motorsager også. Og hageredskaper, understreker hun.

Til vanlig jobber Anette som klargjører på Kverneland Bil på Kåsen. Hun mekker ikke selv, men får god hjelp fra en kollega. I vinter har hele motorsykkelen vært demontert, i vår blir den som en helt ny sykkel.

– Jeg kjører bil også, men nå gleder jeg meg veldig til å få gang på sykkelen igjen. I stedet for bare å sette seg i bilen, kan du ta litt omveier. Jeg kjører motorsykkel for å slappe av.

På sikt håper hun å konkurrere på bane igjen også.

– Men det koster jo en del, sukker hun.

Det neste halvåret kan du fort møte Anette Veggeberg på veien med sin Hus
qvarna 300. Foto: Privat

Drømmer om italiener

300-kubikkeren har både crosshjul og slicks, så Anette satser på å kjøre litt på gokartbanen på Reve en gang i blant. Men som de fleste andre motorsportentusiaster her i området, ser hun fram til den dagen KNA Raceway åpner i Sokndal.

Våren 2021 kan et regionalt motorsportanlegg være klart til bruk med både treningsbane for gokart, asfaltracingbane med depot, supercrosshall og endurocrossbane for motorsykler.

– Banen på Reve er fin til supermotard, men du får ikke testet fart med en stor racingsykkel. Det blir for trangt, forklarer hun.

Drømmesykkelen er nettopp en stor racingsykkel. Nærmere bestemt Aprilia RSV4.

– Jeg har prøvd gamleversjonen. Det var den jeg kjørte i sommer, smiler hun.

– Hvorfor akkurat Aprilia?

– Det er jo en italiensk sykkel, jeg har alltid likt dem. Italienere er gode på design, motorsyklene ser veldig bra ut. Men det er med italienske sykler som med italienske biler. Enten elsker du dem, eller så hater du dem.

Anette og de andre testkjørerne kjørte både i by, på bane og på den spanske landeveien. Foto: Yamaha

Ble fulgt av filmteam

Selv om Yamaha er japansk, er det visst ikke helt krise det heller. Det er ikke vanskelig å se at Anette storkoste seg som testkjører i Spania tidligere i år.

– Yamaha hadde egne filmteam og fotografer. Det var skikkelig profesjonelt, de la ned mye arbeid i det, forteller hun.

– Og da forventer de kanskje at du skriver mye positivt om motorsyklene etterpå?

– Neinei, de vil ha din mening uansett. Hvis det var noe vi påpekte negativt, tok de det til seg. Det er derfor de har med så mange personer med ulik alder og bakgrunn.

– Og hva var din dom over de to motorsyklene du prøvde der nede?

– De ble godkjent. Det var veldig kjekt. Spesielt med tanke på kjøring til og fra jobb og i mye trafikk, er det en grei sykkel å h a med å gjøre, sier hun om YZF-klassen.

Anette legger ikke skjul på at hun godt kunne ha tenkt seg en R3, oppsatt for banebruk.

– Den hadde vært perfekt på Reve.

Tyskland neste?

Drømmebanen til 24-åringen fra Lye er legendariske Nürburgring i Tyskland.

– Det er jo en av de mest utfordrende banene, med tanke på høydeforskjell og svinger.

Anette Veggeberg smiler lurt og avslører at det kanskje kan bli snakk om å kjøre der i sommer.

– Jeg kan ikke røpe detaljene ennå. Men det blir ikke betalt fra min lomme, gliser hun.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...